סיטרואן

חברת סיטרואן היא אחת החברות הותיקות והמצליחות ביותר בעולם בתחום כלי הרכב. היא נוסדה בצרפת על ידי אנדרה סיטרואן (Citroen) בשנת 1919. אנדרה סיטרואן, יהודי ממוצא הולנדי שחי בצרפת, הקים שש שנים לפני כן מפעל לגלגלי שיניים ויצר גם פטנט ייחודי שפרסם אותו. הפטנט היה גלגלי שיניים אלכסוניים שזזים זה לצד זה בכיוון הפוך. הדוגמה הפכה בסופו של דבר לסמל המזוהה עם חברת המכוניות סיטרואן.

בשנת 1919 ייצרה חברת סיטרואן את הדגם הראשון שלה, דגם A. זה היה כלי הרכב הראשון בכל אירופה שיוצר במסגרת פס ייצור. הדגם היה זול יותר מהדגמים המתחרים באותו סוג והיו בו גלגלים חלופיים, אורות ומצת חשמלי. בנוסף, המנוע היה בעל ארבע בוכנות והמהירות המירבית שלו הייתה 65 קמ"ש. בשנת 1921 יוצר הדגם השני של סיטרואן, דגם B2. דגם זה היה בעל מהירות של 70 קמ"ש, תריסי אוורור והיה גם דגם סגור. לצד הדגם הזה יוצר גם דגם ספורטיבי, B2 קאדי, שהפך למעשה למכונית הספורט הראשונה באירופה.

במשך שנות העשרים והשלושים ייצרה סיטרואן דגמים חדשניים יחד עם יצרן המכוניות גואן באד ופיתחה דגמים בעלי מרכבי מתכת חדשניים, שהיו שינוי מהותי אל מול מרכבי העץ והברזנט של חברות אחרות באירופה וברחבי העולם. מכונית ה-Traction Avant שיוצרה בשנות השלושים הפכה לאחד הדגמים הפופולריים והמוכרים ביותר של סיטרואן והדגם הזה עזר מאד להפוך את החברה לאחת המצליחות ביותר בעולם. אם זאת, המתחרים של סיטרואן הצליחו במהלך השנים ליצור המצאות חדשות והחברה הייתה לא פעם בסכנת פשיטת רגל.

בשנת 1934 נרכשה חברת סיטרואן על ידי חברת מישלן, מהחברות הכי מוכרות בעולם בתחום הצמיגים. שנה לאחר מכן מת אנדרה סיטרואן.

ממלחמת העולם השנייה ואילך

במהלך מלחמת העולם השניה פיתחו מהנדסי החברה את דגם הדה-שבו, אחד הדגמים שבסופו של דבר יהיו המצליחים ביותר של סיטרואן. אם זאת, הניסיונות הראשונים עם דגמים אלו היו לא מוצלחים ובגלל חוסר רצון לשתף פעולה עם המשטר הנאצי, המפעל של סיטרואן נסגר במשך שנות המלחמה ועד לשנת 1948. עם החזרה לפעילות חודש פיתוח הדה-שבו והיא הפכה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בעולם.

בשנות השישים רכשה חברת פיאט מאיטליה חלק מהשליטה בסיטרואן, המהלך הזה הפך את החברה לפחות אהודה בצרפת מולדתה. אם זאת, החברה רכשה את יצרן מכוניות היוקרה מזראטי מאיטליה וייצרה יחד איתו מכוניות ספורט ביניהן דגם Sm שהיה נחשב לדגם חדשני בשנים אלו. בשנות השבעים בעקבות משבר הדלק מכרה סיטרואן את מזראטי ואילו פיאט מכרה את החלק שלה בשליטה על החברה.

בשנת 1974 התאחדה סיטרואן עם חברת המכוניות הצרפתית פג'ו. בשנות השמונים פיתחו החברות את מכונית ה-BX המשפחתית. הדגם הזה היה אחד הדגמים הפופולריים ביותר של החברה והיה מוביל בטבלאות מכירות המכוניות המשפחתיות. אם זאת בתחילת שנות התשעים המכונית ירדה מפס הייצור לאחר שנמכרו ממנה כשניים וחצי מיליון יחידות.

מאז שנות התשעים הפכה סיטרואן לבעלת שם עולמי בכל הקשור למכוניות ספורט ומירוץ. נהגים מטעם ובמימון החברה משתתפים בשנים האחרונות במרוצים שונים בכל רחבי העולם עם מכוניות שמייצרת החברה. בנוסף, היא ממשיכה להוציא מדי כמה שנים דגמים חדשים של מכוניות משפחתיות, אך היא לא מצליחה להתחרות עם החברות היפניות והאמריקאיות שמובילות את השוק.

Comments are closed.