פיג'ו

חברת פיג'ו היא חברה צרפתית לייצור כלי רכב. היא מהווה חלק מתאגיד בשם PSA. החברה הוקמה בתחילת המאה התשע עשרה. היא הייתה בתחילה מפעל משפחתי לייצור מטחנות קפה שהיה ממוקם בעיירה קטנה בשם הרמניקור. מאוחר יותר המפעל ייצר גם מסורים ולבסוף התמחה בייצור אופניים. בסוף המאה השמונה עשרה ייצר ארמנד פיג'ו, ראש המשפחה, את דגם האופניים לה גרנד בי. דגם זה היה מוצלח מאד והחברה החלה בייצור בלעדי של דגמי אופניים שונים.

בסוף המאה ה-19 פגש פיג'ו את גוטליב דיימלר, אחד החלוצים בתחום המכוניות. הוא החליט שהוא רוצה להקים גם מחלקה לייצור כלי רכב ממונעים. הוא ייצר דגם ראשון שהיה למעשה כרכרה ממונעת באמצעות מנוע קיטור. כלי הרכב הזה נזנח לאחר שפיג'ו ייצר דגם נוסף עם מנוע בעירה פנימית וארבעה גלגלים. דגם זה היה למעשה המכונית הראשונה של פיג'ו. ב-1982 פיג'ו היה כבר מפעל מכובד שייצר מעל ל-90 מכוניות. ב-1903 החלה פיג'ו לייצר גם אופנועים.

ההצלחה הגדולה של פיג'ו הייתה בשנת 1913 כאשר מכונית שייצרה המשפחה זכתה במרוץ אינדיאנפוליס 500. המכונית הפכה את פיג'ו לחברה פופולרית מאד והעמידה אותה בראש יצרניות הרכב האירופאיות. במהלך מלחמת העולם הראשונה שקטעה את גל ההצלחה של פיג'ו, עברה החברה לייצור מלחמתי. בין היתר ייצרה פיג'ו תחמושת, אופנועים ואפילו טנקים. לאחר המלחמה ולאחר פיתוח נוסף בתחום כלי הרכב, נוצר פילוג בין מחלקת האופניים ומחלקת המכוניות של פיג'ו.

בשנת 1929 השיקה פיג'ו את דגם הפיג'ו 201 שהפך למעשה לדגם הראשון שייצר את שיטת המיתוג של פיג'ו, שימוש בשלושה מספרים שהאמצעי ביניהם הוא אפס. השפל הכלכלי שהופיע לאחר מכן פגע ברווחי פיג'ו ומלחמת העולם השנייה שיבשה גם היא את פעילות החברה שוב, כאשר פיג'ו נאלצה לייצר כלי רכב צבאיים עבור הצבא הנאצי, לאחר השתלטות הגרמנים על המפעל.

בשנות החמישים שיקמה פיג'ו את מפעליה לאחר הפצצות בנות הברית בתקופת המלחמה והשיקה את דגם פיג'ו 203. בשנות השבעים רכשה פיג'ו 30 אחוזים מחברת סיטרואן וכעבור שנתיים השתלטה עליה באופן מוחלט. בשנות השמונים השיקה פיג'ו את דגם הסופר-מיני פיג'ו 205 שהפך להצלחה מסחררת ונחשב עד היום לאחד הדגמים הטובים והמצליחים ביותר של החברה. ב-1991 למרות ההצלחה של הדגם הזה הפסיקה פיג'ו את מכירותיה בארצות הברית בגלל אי התאמת הדגמים שלה לקהל הנהגים במדינה.

פיג'ו זכתה להצלחה מסחררת גם בתחום הספורט המוטורי עם דגמים כמו פיג'ו 504. היא זכתה בתחרויות ראלי דקר בכל שנה בין השנים 1987-1990. עם השקת דגם פיג'ו 206 החזירה לעצמה פיג'ו את התהילה גם בתחום המכוניות המשפחתיות ומכוניות המיני והדגם הזה נחשב עד היום למבוקש במיוחד.

Comments are closed.