תיבת ההילוכים ברכב

תיבת הילוכים

תיבת ההילוכים הוא התקן מניע שמווסת ומתמרן בין המנוע לבין וסתי המהירות והעוצמה. תיבת ההילוכים נפוצה בכל כלי התחבורה השונים וניתן להבחין בפעולה החשובה שלה כאשר מחליפים הילוך, מעבירים ומשנים בזמן שהרכב מאיץ. הוויסות של תיבת ההילוכים מאפשרת לשלוט בהתנגדות של ההתקן המונע מול המהירות ולכן המהירות עולה בהדרגתיות ולא בבת אחת.

ישנם מספר סוגים שונים של תיבות הילוכים:

תיבת הילוכים ידנית: הייתה פופולרית בעבר בכלי רכב רבים. היא מאפשרת החלפת הילוך על ידי הנהג באופן ידני באמצעות שליטה במוט ההילוכים ודוושת המצמד.

תיבת הילוכים אוטומטית: תיבה נפוצה יותר כיום שמאפשרת החלפת הילוך באופן אוטומטי על ידי המכונית עצמה. היא בנויה ונראית כמו תיבת הילוכים ידנית.

תיבת הילוכים חצי אוטומטית: התיבה הזו נקראת גם אוטו-קלאץ' והיא מסייעת לנהג לבצע חילוף אבל החלפת המצמד נעשית רק על ידי המכונית עצמה.

תיבת הילוכים רציפה: תיבה שפועלת כמו תיבת אוטומטית בלי התערבות של הנהג אבל יש לה מנגנון פנימי שונה. היא קרויה גם תיבת CVT.

תפקידה של תיבת ההילוכים:

תיבת ההילוכים היא זו שמווסתת את פעילות המכונית כך שהמנוע לא יינזק כאשר יש שינוי במהירות ומגיעים למספר המקסימום של סיבובים לדקה. במקרים בהם תיבת ההילוכים אינה פועלת כראוי המנוע יכול להינזק באופן בלתי הפיך. בנוסף, תיבת ההילוכים מסייעת למנוע להכפיל את המומנט במידת הצורה כדי שיהיה אפשר להתחיל את הנסיעה.

מהו מבנה התיבה?

מבנה של תיבת הילוכים כולל גל קצר שיוצא מהמצמד וממשיך לתוך תיבת ההילוכים. בקצה הגל נמצא גלגל שיניים שמוכפל על ידי גלגל נוסף בצד הנגדי. לאורך הגל הנגדי ניתן למצוא עוד מספר גלגלי שיניים שלכל אחד מהם גלגל מקביל בצד השני. ישנו גל שלישי המקביל גם הוא לגלגלי השיניים.

הגלגלים על הגל השלישי לא מחוברים בצורה קשיחה והם זזים גם אם הגל אינו זז. כדי לחבר את הגלגלים האלו לגל ישנן שיניים שמחוברות בצורה קשיחה ודוחפות את גלגל השיניים בעת הצורך. למעשה תזוזת הגל מתבצעת מהרגע שבו המצמד מופעל וניתן גז להתחיל את פעולת המכונית ושינוי ההילוך.

תיבת ההילוכים היא אחד המרכיבים המהותיים ביותר בכלי הרכב, כל כלי רכב שהוא. היום אפשר למצוא בעיקר תיבות הילוכים אוטומטיות בסטנדרטים שונים שמאפשרות לנהג להתרכז בנהיגה ולהשאיר לרכב את הויסות של ההילוכים.

Comments are closed.